Vladimír Pitter: Chceme zlepšovat servis pro naše fanoušky
Těsně před generálku proti Košicím (so, 18:00 hodin, CFIG Arena) jsme pro vás připravili obsáhlý rozhovor s předsedou klubového představenstva Vladimírem Pitterem. Ten odpovídal na otázky, které naše fanoušky zajímají, protože jsme probírali témata, která jsou často diskutovaná mezi našimi fanoušky.
Blíží se start nové sezóny. Jak se na začátek ligy těšíte a co od ní očekáváte?
Na začátek ligy se těším. Pauza pro nás byla krátká a po pracovní stránce je to hodně hektické. Odpočinku bylo málo, ale na druhou stranu vstupujeme do nové a ucelené sezóny, kterou strávíme celou doma v Pardubicích. Očekávám od ní pokračování toho, kde jsme skončili. Ať už mluvíme o výkonech týmu či divácké návštěvnosti, věřím, že v tom budeme pokračovat.
Diskutovaným tématem byla cena permanentních vstupenek. Můžete znovu připomenout, proč byla jejich cena nastavena v této výši a jak tuto problematiku vnímáte?
Navýšení cen proti jarní části se někomu může zdát dramatické, ale je potřeba si uvědomit, že jsme na nový stadion přišli v půlce sezóny. Což znamená, že v prodeji byly jen půlroční permanentky. A pro novou sezónu se jejich cena v podstatě výrazně nezměnila, jen je dvojnásobná, protože se jedná o kompletní sezónu. Předpokládáme, že doma odehrajeme 20 utkání včetně základní části, nadstavby a zápasů MOL Cupu, k tomu jsme pro permanentkáře jako bonus umožnili volné vstupy na letní přípravná utkání. Tím, že jsme po půlročním zkušebním provozu, víme, jaké jsou náklady spojené se stadionem a samotným zápasovým režimem. Jedná se tedy o nepatrné navýšení ceny za permanentní vstupenku.
K tomu ještě mají fanoušci možnost zakoupení eFkarty, která garantuje 10 respektive 5 procentní slevu na permanentku…
Máme zanalyzované, v jakých sektorech si lidé kupovali kolik permic. Došlo tedy k úpravě na východní tribuně, kde byly ceny rozděleny do tří různých hladin. Dá se to i vyčíslit, zdražení je zhruba v rozmezí od 8% do 15%. Je ale potřeba podotknout, že většina permanentkářů jsou majitelé eFkaret, kteří mají automaticky slevu na novou permanentní vstupenku. V tu chvíli se dostáváme na procentuální navýšení oproti jarní části minulé sezóny na 6%. Víme, že eFKarta něco stojí, nicméně máme limitovaný její počet, abychom byli schopni garantovat její benefity, především přednostní nákup jednotlivých vstupenek na zápasy. A k tomu s sebou eFKarta nese i další výhody. Fanouškovi vrátíme podstatně více, než jak se to na první pohled zdá. Takže na základě těchto faktů nemohu souhlasit, že došlo k rapidnímu navýšení cen permanentek, například sektory za brankami jen odráží to, že se poprvé jedná o kompletní sezónu, ne pouze o její polovinu. Pohráli jsme si pouze s cenami na východní tribuně, ovšem nikterak výrazně. Aktuální prodej nám ukazuje, že tato místa jsou atraktivní a prodávají se. Náklady na provozování stadionu jsou poměrně vysoké, přesto jsme se snažili udržet cenovou hladinu stejnou jako v minulé sezóně.
Klub si hodně slibuje od mobilní aplikace, která vznikla jako další krok směrem k fanouškům. Je to tak?
Ano, dalším benefitem pro majitele permanentní vstupenky je mobilní aplikace. Ta má výhody pro všechny fanoušky, ale některé její funkce jdou vstříc právě majitelům permanentek. Jsme si vědomi toho, že ne každý z nich bude mít možnost přijít na všechna utkání. A tato aplikace nabízí dvě možnosti. První je přenechání permanentky někomu ze svých známých. Druhou možností je poskytnout své místo, v případě splnění časových period, zpátky do prodeje. A pokud se místo na konkrétní utkání prodá, vrátí se jejímu majiteli část peněz. Je to jedna z hlavních výhod mobilní aplikace, proto bych rád vyzval nerozhodné fanoušky, aby se nebáli koupit permanentku. Aplikace vám v případě neúčasti na utkání může vrátit část vynaložených peněz.
V jarní části sezóny nepanovala spokojenost s občerstvením, zejména u východní tribuny. Máte naše fanoušky v tomto směru před startem sezóny dobré zprávy?
Bohužel se v průběhu jarní části minulé sezóny potvrdily naše obavy. Obslužnost fanouška nebyla ideální. Tím, jak je koncipovaný celý stadion, se dalo předpokládat, že bude docházet k těmto problémům. Snažili jsme se chybu napravit za pomoci pardubického pivovaru vybudováním party stanu za východní tribunou. Zároveň jsme řešili, aby fanoušek mohl o přestávce vycházet z vymezených prostorů tak, aby se neobčerstvoval pouze v bufetech pod tribunou, což se podařilo. Zásadní novinkou, která čeká na fanoušky v nové sezóně, je rozšíření bufetových oken, což by mělo zjednodušit obslužnost. Jsme na to připraveni technologicky a výdej by se měl zefektivnit. Ano, chtěli jsme tuto změnu zavézt v průběhu minulé sezóny, nakonec k tomu dochází až nyní. Před utkáním s Bohemkou budou tato okna dodělaná na východní a severní tribuně. Do utkání proti Karviné ve 4. kole budou rozšířena okna i na jižní tribuně. Pro novu sezónu jsme si dali za cíl naučit chodit našeho fanouška na fotbal s předstihem. K tomu bude sloužit i party stan, u něhož se budeme snažit, aby byl fanoušky využíván i po utkání. S tím vším souvisí i zvýšený počet předzápasových aktivit, na které se fanoušci mohou těšit a hned první zápasy nám ukáží, jak to bude fungovat. Nastínil jsem ale jen několik bodů, kterými to pro nás nekončí, servis pro fanoušky se budeme snažit zlepšovat neustále.
Na co dalšího se mohou lidé, kteří v nadcházející sezóny dorazí do CFIG Areny, těšit?
Na některých utkáních vyrostou, především u východní tribuny, další výdejní stany, kde bude možnost dostat pivo v co nejkratším čase. Rádi bychom také zlepšili obslužnost pomocí beerbagů. Jejich využití nebylo na jaře minulé sezóny takové, jak jsme si představovali, proto chceme od nové sezóny beerbagy využívat tak, abychom lidem zajistili větší komfort na stadionu. Také byla zmíněna mobilní aplikace, ve které pracujeme na možnosti nabídnout objednávání občerstvení online. Za tím vším stojí spoustu práce, ale můžeme slíbit, že i touto cestou se chceme vydat a soustavně servis pro fanoušky na stadionu zlepšovat.
Kvalita zvuku v jarní části sezóny nebyla dobrá. Jaké kroky klub činí pro to, aby si fanoušci odnášeli ze stadionu daleko lepší zážitek po zvukové stránce?
Všichni jsme měli možnost zaregistrovat kvalitu zvuku při domácích zápasech. Na toto téma jsme diskutovali s investorem, v tomto případě se Statutárním městem Pardubice. Shodli jsme se, že kvalitní zvuk na stadionu je nezbytný. Momentálně probíhá příprava pro zadání výběrového řízení na kvalitní ozvučení stadionu. A předpoklad je, že během podzimní části FORTUNA:LIGY dojde k pořízení nového zvukového zařízení, které bude součástí stadionu. Do té doby pojedeme ve stejném režimu jako dosud. Ozvučení stadionu tedy budeme řešit tak, že si techniku budeme externě pronajímat. Věřím, že do září se vše podaří vyřešit.
Podaří se v nové sezóně navázat na jarní měsíce, kdy návštěvy na utkání byly skvělé?
Pokud chceme udržet diváckou návštěvnost, musíme zlepšit obslužnost fanoušků a zajistit kvalitní servis na stadionu. Pivo a párek k fotbalu patří stejně jako dobrá zábava. Další věcí, která se nám podařila s Městem Pardubice dojednat, je konstrukce obrazovek. Dnes má fanoušek možnost vidět ve dvou rozích stadionu mobilní LED obrazovky, ale věřím, že se během podzimu podaří vybudovat pro ně pevné konstrukce. To jsou věci, které můžeme slíbit fanouškům, že v CFIG Areně budou. A vnímáme, že v neposlední řadě jsou pro návštěvnost důležité sportovní výsledky našeho týmu.
Jsou nějaké novinky na téma „Brána borců“?
Máme informace, že Statutární město Pardubice vybralo architekta, jehož úkolem je připravit zadávací projektovou dokumentaci a podklady pro zadání výběrového řízení, jenž bude dalším krokem vedoucím k rekonstrukci Brány borců. My tyto aktivity vítáme. Víme, že nám chybí důstojný klasický fanshop a také fanouškovský sportbar. Může to být místo, kde by fanoušci mohli sledovat jak domácí, tak i venkovních utkání našeho týmu. Může to být zkrátka místo, kde budou mít fanoušci možnost se scházet před zápasem, i při jiných příležitostech. Aktuální odhad realizace rekonstrukce je rok 2025.
Kde byste rád viděl pardubický tým v průběhu nadcházející sezóny?
Ze sportovního hlediska může být výhodou, že ligu zahájíme domácím dvojutkáním. Jaro nám totiž ukázalo, že jsme na domácím hřišti silní. A především si přeji, i kvůli našim fanouškům, abychom po dvou sezónách konečně nezažívali nervy spojené s bojem o uhájení ligové příslušnosti. Chceme se vyhnout skupině o udržení.
Po řadě sezón skončil v našem klubu dlouholetý kapitán Jan Jeřábek. Co byste chtěl na toto téma fanouškům i Honzovi vzkázat?
Minulá sezóna byla dlouhá a do jejího skončení sportovní úsek ani vedení klubu nemohli řešit jednotlivce, protože jsme nevěděli, jak snaha o záchranu dopadne. Sportovní úsek měl složitou situaci pro jednání s hráči a jejich příchody a odchody. Vždy jsme věděli, že pokud u některých starších hráčů jednou nastane konec na prvoligové úrovni, budeme se bavit o tom, zda máme nějakou společnou vizi využití v rámci našeho klubu. U Honzy Jeřábka to bylo o to jednodušší, že byl historicky spjatý s klubem, což je věc, kterou není třeba připomínat. Historicky byl správcem na Vinici, ačkoliv to v době, kdy si plnil prvoligové povinnosti jako hráč, šlo zčásti stranou. S kolegou Vítem Zavřelem jsme o Honzově budoucnosti v klubu diskutovali. Finální část celé situace mě zastihla na dovolené, proto mohu konstatovat pouze to, že jsem si představoval pokračování Honzy Jeřábka. Vize byla, že se stane mentorem v B-týmu a vrátí se k činnosti správce areálu. Tak to také bylo i z jeho strany směřováno. To, že to dopadlo jinak, mě může jen mrzet. Honzovi přeji do jeho další životní etapy hodně štěstí a na našem stadionu bude vždy vítán.
Několik měsíců fungování má za sebou fanklub Pardubická 12. Co byste chtěl vzkázat jeho členům, o které se bude fandění opírat i v nové sezóně?
Chtěl bych jim vzkázat, že od nás mohou očekávat součinnost a podporu. Těší mě, že se tento projekt nastartoval a z pozice vedení klubu vnímám, že činnost fanklubu má vzestupnou tendenci. Po půlroce vzájemné spolupráce tušíme, kde máme rezervy, každopádně Pardubická 12 je právoplatný člen našeho klubu. S tím souvisí i výstižný název, který dává najevo, že fanoušci jsou naším dvanáctým hráčem. Fanklub má svůj výbor, ve kterém je i zástupce klubu a ten s námi komunikuje. Díky tomu mám povědomí, jak funguje komunikace uvnitř fanklubu a jaká je jeho činnost. Výjezd na barážové utkání do Příbrami je důkazem toho, že u nás vzniká něco, co by v budoucnu mohlo mít ještě silnější vazbu na klub, a o to nám jde. Chceme mít početnou fanouškovskou základnu hodnou první ligy.